Social media

Polsko-Ukraiński Zalew Szczeciński. Film o niezwykłej wyprawie żeglarskiej

Natalia Mróz

Polsko-Ukraiński Zalew Szczeciński. Film  o niezwykłej wyprawie żeglarskiej

W poniedziałek 3 kwietnia w Centrum Kultury Euroregionu Stara Rzeźnia odbędzie się premiera filmu rejestrującego rejs po Zalewie Szczecińskim załogi złożonej z młodzieży, która uciekała przed wojną w Ukrainie.

- Pomysł na ten rejs narodził się 24 lutego, w dniu rosyjskiej napaści na Ukrainę. Przyjaciele składając życzenia imieninowe, jak zwykle życzyli mi ciekawych, dalekich rejsów, a  ja oczyma wyobraźni już widziałem setki tysięcy ukraińskich uchodźców, w tym dzieci, którym przecież będą należały się wakacje. Zdecydowałem, że nadchodzący sezon żeglarski poświęcę nastolatkom z Ukrainy i wspólnie z nimi popłynę pod żaglami na Zalew Szczeciński – relacjonuje kapitan Maciej Krzeptowski, inicjator rejsu.

Polsko-Ukraiński młodzieżowy rejs po Zalewie Szczecińskim to inicjatywa Kapitana Macieja Krzeptowskiego. W rejsie wzięło udział 30 osób. 15 żeglarzy z Polski, 10 z Ukrainy oraz załoga. Wyprawa rozpoczęła się 9 lipca.

- Płynęliśmy na ośmiu jachtach w mieszanych polsko-ukraińskich załogach, wachtach. Każda wachta przygotowywała samodzielnie śniadania i kolacje, obiady jedliśmy w barach, pizzeriach, rybodajniach. Komandorem rejsu został kpt. Jerzy Szwoch, w opiece nad młodzieżą pomagało mu dwoje  świetnych wychowawców. Zaraz na początku potwierdziła się stara prawda, że pogodę należy chwalić dopiero po zakończeniu rejsu. Na Roztoce Odrzańskiej, ze względu na silny przeciwny wiatr musieliśmy zawrócić i schronić się w Lubczynie. Dopiero następnego dnia udało się nam dopłynąć  do Trzebieży. Później było już łatwiej i bez kłopotów dotarliśmy do Nowego Warpna. Do Świnoujścia mieliśmy pomyślny wiatr, choć w Kanale Piastowskim, ze względu na obowiązujące przepisy, trzeba było zrzucić żagle i płynąć na silnikach – relacjonuje kapitan Maciej Krzeptowski.

- Rejs nadspodziewanie nam się udał. Podczas popołudniowych i wieczornych zajęć młodzi śpiewali, uczyli się języków obcych, ze szczególnym uwzględnieniem komend żeglarskich. O tym, że przyswoili sobie podstawy żeglarskiego rzemiosła świadczyły spinakery, jakie wszystkie jachty postawiły w drodze do Szczecina – dodaje Krzeptowski.

Premiera filmu na temat rejsu będzie mieć miejsce 3 kwietnia w Centrum Kultury Euroregionu Stara Rzeźnia.

– Bardzo cieszy mnie, że Stara Rzeźnia znów stanie się miejscem, gdzie dyskusja o ludziach morza i żeglarskich przygodach znajdzie swoją przestrzeń. Bardzo nam na tym zależy, by promować kulturę marynistyczną i wspaniałe inicjatywy szczecińskiego środowiska żeglarskiego – mówi prezes Grupy CSL Laura Hołowacz.

Zapraszamy do Starej Rzeźni 3 kwietnia o godzinie 18:00. Wstęp na pokaz jest bezpłatny.

Bądź na bieżąco!

Kliknij w przycisk „Obserwuj”, aby być bieżąco z wiadomościami ze Szczecina. Najbardziej interesujące wpisy znajdziesz w Google News!